Na een wedstrijd waarin tot op een uur van het einde alles open bleef, mochten de troepen van Pino Sperlinga uiteindelijk de flessen ontkurken. Marc Goossens, Maxime Soulet en de broers Guillaume en Maxime Dumarey winnen zo de 29ste editie van de 24 Hours of Zolder, voor Goossens meteen de vierde zege en voor de jonge Soulet de tweede opeenvolgende overwinning in Zolder. AD Sport werd met de 996 Biturbo uit D3 knap tweede – meteen ook goed voor winst in D3 -en Prospeed mocht als derde naar het podium. In D2 won NGT, meteen de vijfde opeenvolgde zege voor het team.
Op goed een uur van het einde lag de First Motorsport Porsche 997 GT3, met Vancampenhoudt, Haane, Verbist en Stielstra, nog goed een ronde voor op de GPR Porsche. De prestatie van First was des te opmerkelijker daar de gele Porsche zaterdagnamiddag van uit de pitlane diende te vertrekken. Na de warm-up stelde het team een olielek vast en in allerijl werd de 997 nog klaargestoomd, maar de startopstelling werd niet gehaald.
Op 60 minuten van het einde kreeg de prachtige tweestrijd tussen GPR en First dan een onverwachte anticlimax. Verbist: "De versnellingsbak is letterlijk ontploft en ik schoof aan de chicane de bak in. Ik raakte nog tot in de box, maar het verhaal was over... Dit is zonder twijfel het hardste moment uit mijn carrière." Op die manier lag de weg open voor Maxime Soulet & co, al hadden ook zij de strijd liever op de piste beslecht.
Maxime Soulet: "Wij hebben een hele sterke en verstandige race gereden, zonder enig probleem. Onze voornaamste zorg was de versnellingsbak en die heeft het gehouden. Ik ben bijzonder blij met deze zege, een hard bevochten zege die nooit zeker was."
Goossens: "Ik kan mijn teammaat enkel maar bijtreden en hij is goed op weg ook op vier te komen..."
First en GPR waren vooraan de laatste overblijvers na een wedstrijd, waar elke voorspelling uit den boze was. Het aantal leiderswissels was moeilijk bij te houden en het verschil tussen de protagonisten was nooit meer dan een vijftal minuten, een peulschil in een wedstrijd over 24 uur. Een tiental teams smaakten bovendien het genoegen om deze editie van de 24 Hours of Zolder te mogen aanvoeren.
Van bij aanvang van de race hielden de GT3's er een stevig tempo op na. De eerste spurters waren de PK Corvette en de beide MI Moslers, die al gauw een kleine kloof konden slaan. Maar in het kamp van de Moslers vielen al snel twee slachtoffers. Radermecker verloor tijd met een probleem aan een wiel, terwijl G&A zelfs al eerste de handdoek in de ring moest werpen.
Wat dan volgde was een spurt voor de eerste punten om 22u00, een spurt die overigens ook nog slachtoffers eiste. De overblijvende Mosler verdween ook in de box en viel terug en ook een zeer knappe Duval, na vier uur fier leider, zag zijn kansen in rook opgaan toen de koppeling van de 997 het begaf. PK Carsport rekende vervolgens het best en het duo Mollekens-Hart – Longin en Kumpen waren nog in Adria – pakte de eenheden van de virtuele eerste plek. Maar ook de gifgroene Amerikaan kreeg zijn deel van de pech te verwerken. Eerst begaf een bout van de ophanging het en later gingen de dromen op de zege van Kumpen en co letterlijk in vlammen op.
Mollekens: "Ik kwam uit de chicane vòòr de heuvel en toen was er nog niks aan de hand. Ik schakelde van 2 naar 4, want we zaten al een tijd zonder derde, en toen werd ik een rookgeur gewaar. Toen wist ik dat er iets aan de hand was, ik keek om en zag vlammen achteraan. Ik zocht een plek om mij veilig aan de kant te zetten en maakte dat ik uit de Corvette was."
Ondertussen was ook Good Old Vanierschot, samen met Patrick Schreurs, Erik Bruynoghe en Harry Steegmans naar voren gereden. De D3 Biturbo kwam zelfs meer dan eens als leider in de race door en voor sommigen was een verrassing in de maak.
Na de opgave van Corvette en Aston en de problemen bij MI, grepen de Porsches de macht. Beide GPR-Porsches – Duez & co zouden nog met een stukke versnellingsbak wegvallen -, de overblijvende Prospeed Porsche, de AD Biturbo en vooral de kanariegele 997 van Jo Jamers gingen dan op zoek naar de zege.
Vanaf 02u00 's nachts kwamen Vancampenhoudt, Haane, Verbist en Stielstra vooraan postvatten, een positie die ze, ondanks de geringe verschillen, niet meer uit handen zouden geven ... tot de versnellingsbak van de Porsche er anders over besliste.
Achter de winnaars vochten Albert Vanierschot en Rudi Penders (Lamot –Dujardyn – Van Roij) tot op de streep voor de tweede plek op het podium. De beide teameigenaars gaven elkaar geen duimbreed toe en uiteindelijk won Vanierschot in zijn 29ste (!) 24 Hours of Zolder het pleit met enkele seconden voor de tweede stek.
Heylen, de broers Wauters en Raf Vanthoor maakten in de AD Dodge Viper het succes van AD compleet met een derde plek in D1 en een vierde plaats algemeen, voor de NGT Porsche die als vijfde algemeen ook de Division 2 won. NGT reed een vlekkeloze race en bracht ook het minste tijd in de pitlane door.
De pijn voor First Motorsport werd enigszins verzacht met een tweede en derde plek in D2 en de Accent Racing Team Porsche en de Mc Donalds Porsche waren twee en drie in D3.
32.000 toeschouwers vonden de weg naar de omloop van Zolder en waren getuige van één van de meest open en onvoorspelbare uitgaven van de dubbele race rond de klok.
Uitslag:
1. #56 GPR - Porsche 997 GT3 Cup (algemene winnaar) - 795 ronden
2. #228 AD Sport - Porsche 996 Biturbo (winnaar DIII)
3. #51 ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3 Cup
4. #28 AD Sport - Dodge Viper Competition Coupé
5. #111 NGT Racing - Porsche 996 GT3 Cup (winnaar DII)
6. #99 G-Force Racing - Porsche 997 GT3 Cup
7. #50 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup (in de pits)
8. #25 Gravity Racing International - Mosler MT900R
9. #150 First Motorsport - Porsche 996 GT3 Cup (tweede DII)
10. #155 First Motorsport - Porsche 996 GT3 Cup (derde DII)`
Meer info? www.24u.be
SRO Belgium