Het zou een bijzonder druk weekend worden PK Carsport met een wedstrijd in Adria tellend voor het FIA GT kampioenschap en tegelijkertijd de 24 uur van Zolder in het kader van het Belcar kampioenschap. Voor aanvang van het weekend was alles tot in de puntjes gepland maar een resem van tegenslagen zorgde voor een einde in mineur.
Zaterdagnamiddag vertrokken Bert Longin en Anthony Kumpen met een privéjet richting Treviso waar het vliegtuig landde omstreeks 16.00 u. Enkele uren later startte Kumpen van op de zesde plaats. "Ik was goed weg en rukte binnen de korste keren op naar de derde plaats", zegt Anthony Kumpen. "We hadden een doordachte strategie die, als alles mee zou zitten, ons richting podium kon stuwen. Ik verscheen aan de start met een volgetankte Corvette zodat ik bij onze pitstop enkel de banden moest wisselen en niet tanke. Dat zou ons heel wat tijd sparen. Alles verliep vlot tot ik op twee ronden van het einde aangetikt werd en ongeveer 25 seconden verloor."
Kumpen kwam pitten en Bert Longin nam het stuur over. Wederom was het een supersnelle pitstop want toen Longin de baan op kwam reed hij in zesde stelling op slechts 10 seconden van de leider. "Alles bleef mogelijk tot een kwartier later de stuurbekrachtiging wegviel. Ik ben verder gereden maar het was echt onmenselijk op dit korte en technische circuit. Terloops werd ik ook nog twee keer aangereden, maar ik wou niet opgeven en kon gelukkig verder rijden. Toen ik in de pitlane toekwam ben ik even later in elkaar gezakt. Ik kon niet meer, ik was uitgeput. Uiteindelijk zijn als tiende geëindigd. Een dikke tegenvaller."
Na afloop van de wedstrijd wilden Kumpen en Longin zo snel mogelijk terug naar België om teamgenoten Kurt Mollekens en David Hart af te lossen in de 24u van Zolder. Maar de planning werd grondig door elkaar geschud omdat Bert Longin nog bij de koersdirectie moest passeren omwille van de twee aanrijdingen. Na het bekijken van de beelden ging Longin vrijuit en kon hij samen met maatje Kumpen richting Luik waar het vliegtuig met een pak vertraging landde. Van Luik ging het met de wagen richting Zolder waar Kumpen en Longin omstreeks 03.30 u een onaangename verrassing wachtte. Kurt Mollekens had een brandende Corvette aan de kant moeten zetten. Einde wedstrijd voor het PK Carsport team.
Kurt Mollekens. "François Duval zat al een tijd met de lichten te knipperen. Duval zou zoiets nooit doen zonder reden, maar ik wist niet wat er scheelde. Ik kwam uit de chicane voor de heuvel en toen was er nog niks aan de hand. Ik schakelde van 2 naar 4, want we zaten al een tijd zonder derde, en toen werd ik een rookgeur gewaar. Toen wist ik dat er iets aan de hand was, ik keek om en zag vlammen achteraan. Ik zocht een plek om mij veilig aan de kant te zetten en maakte dat ik uit de Corvette was. Gelukkig had Bert Longin me eerder op de week verteld waar de deurknop zich bevond. Had hij me dat niet gezegd dan weet ik niet of ik uit de wagen zou zijn geraakt. Ik was al flink bevangen door de rook."
De zwaargehavende Corvette werd even later naar de box van PK Carsport getakeld. "Het was toch even slikken toen we het nieuws vernamen", aldus Bert Longin. "Gelukkig was Kurt OK en mocht hij na een medische controle gewoon naar huis. We waren maanden met dit project bezig en alles was tot in de kleinste details geregeld maar één ding kan je niet regelen en dat zijn de omstandigheden. Autosport is en blijft een technische sport en er kan altijd iets misgaan. We mogen hier niet te lang bij blijven stilstaan en ons nu voorbereiden op de rest van het seizoen."
Anthony Kumpen sloot zich aan bij zijn teammaatje. "Dit is jammer voor ons maar nog meer voor het team. Zij hebben prachtig werk geleverd, zowel in Adria als in Zolder. Maar het mocht niet zijn. Kop omhoog en op naar de volgende wedstrijd."
ED/PK