Pino Sperlinga, de eigenaar/verantwoordelijke van GPR Racing had het al bij aanvang van dit seizoen aangekondigd: de 24 Uren van Zolder, de topper van de Belcar, was het objectief N° 1 van zijn team dit jaar. De Porsche 997 GT3 Cup is inderdaad geremd tegenover de andere wagens in de GT3 categorie wat de wedstrijden over 125' betreft... Het was een zeer gewaagde weddenschap, maar eentje dat gewonnen werd door Pino! Marc Goossens, Maxime Soulet, Guillaume & Maxime Dumarey kenden met hun Porsche geen enkel mechanisch probleem tijdens de Zolderse uitputslag, en dat liet hen dan ook toe het hoogste trapje van het podium te beklimmen...
Er was nog geen meter gereden op de Zolderse omloop, maar GPR liet zelfs toen al in de kaarten kijken, enkel en alleen al door de samenstelling van de équipes voor beide wagens. Op de Porsche #55 vonden we het kwartet Duez, Maes, Verbergt en Mathieu terug, terwijl de #56 – met als teamchef Jean-François Hemroulle – Goossens, Soulet en de broertjes Dumarey aan het stuur kreeg. De wedstrijd was dus al opgebouwd voor deze goed en wel begonnen was, met ruimte voor enkele kruimels voor diegenen die bij aanvang op de loer lagen. Een strategie die perfect werkte, ondanks het feit dat de #55 op zondagochtend moest opgeven na twee keer een breuk in de versnellingbak... "Momenteel heb ik geen verklaring voor dit euvel bij deze wagen", legt Pino Sperlinga uit. "Natuurlijk moest de wagen twee maal de klok rond kunnen gaan, en bij uitzondering van een lichte aanrijding van Marc Duez tijdens de aanvangsfase verliep ook alles goed. In de vroege ochtend, rond zeven uur, brak de versnellingbak. We vervingen de bak en amper vier uren later brak deze opnieuw. De rijders van de #55 schonken nochtans alle aandacht aan het schakelen, ze weten immers dat het niet hun originele schakeldoos was... Deze opgave is voor mij een zware ontgoocheling, ook al toonde de wagen op alle andere gebieden de betrouwbaarheid..."
Exit #55, alle andere hoop bij GPR rustte dus op de #56, de wagen die na zes uren racen als vierde op de schermen geklasseerd stond bij de eerste puntenverdeling. Goed voor het kampioenschap, want Maxime Soulet en Guillaume Dumarey stonden bij de aanvang van deze 24U als tweede geklasseerd voor het kampioenschap. Halverwege koers noteerden we een derde positie voor het kwartet van de #56, fraai getooid in de kleuren van Body Coach. "Alles verliep goed, zelfs al hadden we vijf ronden achterstand op de leiders deze ochtend", analyseert Jean-François Hemroulle. "Een wissel van de remblokken en het behouden, doch beredeneerde tempo van de rijders verklaart het verschil. Niks was verloren en Pino vroeg aan zijn rijders om de rondetijden ietsjes scherper te maken en de druk op de verzamelde tegenstand te behouden..."
Deze strategie zou de nodige vruchten afwerpen, want Soulet, Goossens, Dumarey et Dumarey kwamen terug tot op ongeveer een ronde van de leider, toen deze op een dik uur voor de finishvlag geconfronteerd werd met een breuk in... de versnellingsbak! "Ik ben wel wat ontgoocheld voor de rijders van de #50 en alle inspanningen die ze leverden, maar zoals we voorzien hadden speelt het mechanisch aspect mee", aldus Maxime Soulet. "Het werd ook zeer warm in de wagens tijdens deze 24U, maar ik maakte er een erezaak van om geen fout te maken tijdens het laatste uur van de race. Het is mijn tweede opeenvolgende overwinning hier tijdens de Zolderse etmaalrace, voor Marc is het de vierde zege en Guillaume & Maxime schrijven deze wedstrijd voor het eerst op hun palmares. Dat is champagne waard!" En wat nóg meer is : Maxime Soulet en Guillaume Dumarey leiden na deze wedstrijd de strijd om het kampioenschap, met nog twee races over 125' te gaan. "We gaan er alles aan doen om de titel te behalen, ook al weten we dat deze opdracht niet eenvoudig zal zijn", zegt Pino Sperlinga. "Onze Porsches beschikken sinds deze wedstrijd over een nieuwe aerodynamica kit, maar we kregen er meteen ook een last bij : een beperking op gebied van de banden. Het laatste is nog niet gezegd in dit kampioenschap 2007 en wij, GPR, spelen voluit de kaart van de betrouwbaarheid en de regelmatigheid..."
VF/GPR