Racing For Belgium blikt ondanks een opgave van de Aston Martin DBRS9 GT3 in de vroege uurtjes, relatief tevreden op de voorbije 24 uur van Zolder terug. De prachtige Britse GT kende weinig problemen, hield goed in de top-10 stand, maar een veiligheidsissue leidde bij het ochtendgloren tot het vroegtijdig stopzetten van de race. "In Zolder moet je tanken zoals dat met seriewagens gebeurt en de aanpassing van de tankgaten aan dit systeem baarde ons al voor de race zorgen. Er liep, via de tankgaten, benzine in de wagen, en naarmate de race vorderde, werd het probleem erger. Om veiligheidsredenen hebben we dan in onderling overleg beslist om de race stop te zetten", legde Ron Marchal zondagochtend uit. "Niettemin leverde RFB met de Aston prima werk, zeker gezien dit de eerste 24-uursrace voor de Aston GT3 was."
De Belgisch-Nederlandse équipe Marchal-den Otter-Coekelbergs-Sterckx begon verstandig aan het 24-uursweekend. Tijdens de kwalificaties werd vooral aan de set-up van de wagen gewerkt en kregen de nieuwkomers de kans om de snelle GT3 onder de knie te krijgen. "De kwalificaties zijn voor ons geen doel op zich", legt Coekelbergs uit. "We willen scoren tijdens het weekend en gezien het complete gebrek aan relevante data en ervaring met de meeste GT3's zal voorzichtigheid geboden zijn. Maar we staan met de 007 op plaats ... zeven en dat is een degelijk resultaat."
David Sterckx nam de start van de wedstrijd en nestelde zich rustig in de top-10, "maar we zullen afwachtend blijven rijden. Bovendien ligt het verbruik van de wagen vrij hoog en verliezen we dus behoorlijk wat extra tijd tegenover, vooral, de Porsches. Maar we zien wel", legde Sterckx na zijn stint uit. De Aston grabbelde wat punten mee na zes uur wedstrijd en ondertussen had ook den Otter met de Aston kennis gemaakt.
Robbert den Otter: "Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom jullie Belgen zo klagen over Belcar en de 24 uur. Dit is een echt mooie race, waar alles mogelijk blijft. De wagens, en zeker onze Aston, zijn schitterend en je moet deze formule een kans geven, want het werkt. Ik heb in het verleden nog aan de 24 uur deelgenomen en dit is de leukste editie in jaren."
Jammer genoeg had ondertussen het probleem met de benzine de kop op gestoken en "het wordt erger en erger", schudde Marchal het hoofd. "De benzine tast ook de kunststof achterruit aan en er staat continu benzine in de wagen. Wim heeft zonet een kleine kortsluiting gehad en zoiets kan ernstige gevolgen hebben. Ik vrees dat we verstandig moeten zijn en het hier bij laten. Het is wel jammer dat zoiets ons moet stoppen, racewagens hebben veilige en gehomologeerde tanksystemen en dan dien je die door .. onveilige systemen te vervangen. "
De finishvlag was dus voor Racing For Belgium niet weggelegd, maar de DBRS9 kende geen enkel ernstig euvel en bewees ook het langere werk aan te kunnen.
Ondertussen had de Fransman Michaël Rossi wel voor lachende gezichten in het kamp van RFB gezorgd. Met zijn Mégane Trophy had hij een derde plek weggekaapt in de eerste heat van WSR Mégane Trophy op het circuit van Donington. Jammer genoeg zorgde pech dat hij en ook Carlo van Dam dit mooie resultaat op zondag niet konden herhalen. Rossi staat nu negende in het algemene klassement.
De volgende opdrachten voor RFB zijn de WTCC en WSR-wedstrijden over twee weken, respectievelijk in Brands-Hatch en Magny-Cours.
JC/RFB