RacingWorld.be

Nabeschouwing: MSE

De Porsche Biturbo van MSE, met als vaste piloten Paul Grutman en Bart Van Samang, vervoegde het deelnemersveld tijdens de 29e editie van de 24 Uren van Zolder.
Voor deze race werd het duo bijgestaan door de ervaren Kurt Raes, alsook door Christophe Ryheul, die zijn sporen reeds verdiende in het BTCS kampioenschap.

Op woensdagavond werd de verplichte nachtkwalificatie afgewerkt op een kletsnat circuit.
De teamleiding en de piloten beslisten daarom geen onnodige risico's te nemen en enkel de 3 verplichte rondjes per piloot af te werken. Op donderdag stonden er immers nog 3 kwalificatiesessies op het programma, waarvoor de weersverwachtingen beter waren.

Donderdagmorgen, tijdens de tweede kwalificatiesessie, liet Kurt Raes 2.07.100 klokken op een natte piste. De volgende sessie was voor Christophe, die net als Kurt een natte piste op moest en een rondetijd van 2.08.855 kon klokken. Zowel Kurt als Christophe meldden echter dat er problemen waren met de koppeling.

De namiddagsessie werd voor Bart Van Samang een hele uitdaging, hij moest trachten de kwalificaties af te ronden met een slippende koppeling, in een poging om nog een respectabele tijd neer te zetten. Uiteindelijk zette hij een tijd van 1.45.720 op de tabellen. Bart kon hierover na de qualificatie het volgende kwijt: "..er had veel meer ingezeten maar met een slippende koppeling is dit het best haalbare. De Porsche gaat nu naar de werkplaats in Genk waar een nieuwe koppeling zal gemonteerd worden en zaterdag beginnen we er met goede moed aan".

Op zaterdag, na de gebruikelijke showgrid, startten de wagens om 16 uur voor de race tweemaal rond de klok. Kurt Raes nam de start en de bedoeling was om in de aanvangsuren de piloten dubbele stints te laten rijden.
Kurt werkte zijn eerst stint perfect af en kon, vertrokken vanop de 28e positie, enkele plaatsen goedmaken. Na de pitstop ging Christophe de baan op om zijn dubbele stint af te werken. Plotseling, na goed 3 uur ver in de race stond de Porsche stil in de Villeneuve chicane. Via de boordradio gaf Christophe door dat de gaskabel was afgebroken. De Porsche kon worden binnengesleept en de gaskabel werd vervangen, hierdoor kon Christophe zijn weg verderzetten.

Intussen was de avond gevallen over het Circuit Zolder en nam Paul het stuur over om zijn dubbele stint af te werken. Echter na 5 uur en 50 minuten in de race sloeg het noodlot toe. Op het rechte stuk tussen de Bianchi en de eerste chicane brak de ophanging rechtsachter af en ging de Porsche hard de muur in.

Paul gaf tekst en uitleg.: "Alles verliep vlot, het tempo was goed en ik was zeker niet aan het forceren. Plotseling hoorde ik een luide knal en voor ik het wist stond ik in de muur net voor de chicane."

De Porsche werd naar de pitlane getakeld, waar werd vastgesteld dat deze zwaar was beschadigd. Het team moest hierdoor noodgedwongen de handdoek werpen.

In het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder nam MSE deel aan de Belcar Endurance Cup, waarbij Marc Vanmanshoven voor de gelegenheid werd bijgestaan door Jef Van Samang

Beide piloten wisten de BMW M3 Compact naar een mooie podiumplaats te loodsen, en dit vertrekkende vanuit de pitlane.

Jef kon een mooie 12e startplaats versieren tijdens een natte kwalificatiesessie op woensdagavond, maar moest deze omwille van een banale administratieve vergetelheid afstaan.

Marc moest dus noodgedwongen vertrekken vanuit de pitlane en kreeg de opdracht om binnen een ronde van de top 3 te blijven in zijn klasse, hetgeen hij met succes vervulde. Jef reed daarna een voortreffelijke stint om uiteindelijk afgevlagd te worden als 3de in de klasse en 13de plaats algemeen. Een mooie opsteker voor het MSE-team, dat hiermee haar derde plaats in klasse 2 versterkt.

MSE

Bookmark and ShareVZW 24u.be - De redactie op dinsdag 11 september 2007 om 08:27.
Circuit ZolderMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingMouchaers Media Services