Ondanks een goede voorbereiding van GPR en het doorgedreven testwerk door Marc Duez en Ruben Maes voor een ideale set up in functie van de upgrade kit, is RS Racing er niet in geslaagd om de 24 Hours of Zolder tot een goed einde te brengen.
Het begon reeds tijdens de laatste kwalificatie. De enige droge sessie van de vier waarin elk team zijn chrono voor de startopstelling wist te verbeteren. Marc Duez had de RS-Porsche reeds tijdens de derde natte sessie op een voorlopige pole gezet, maar deze chrono werd in de laatste kwalificatie van de tabellen geveegd door de droge weersomstandigheden. Maar de sfeer zat erin en de voorlopige pole bewees dat de tests geen maat voor niets waren geweest. Toen Ruben op nieuwe opgewarmde banden buiten reed om een toptijd neer te zetten, kwam het linker achterwiel los en moest hij noodgedwongen de wagen naast de piste parkeren. Het resultaat was dat het kwartet Maes/Duez/Verbergt/Mathieu moest starten vanop de 7de startrij. Op zich geen probleem voor een race over 24 uur. Maar publicitair gezien is het voor sponsors, team en piloten altijd leuk meegenomen dat hun wagen vooraan op de startgrid staat.
Geen man overboord dus en Marc Duez nam de start in de buik van het peloton. Duez ging meteen op zoek naar de koplopers, maar werd daarbij afgestopt door een klapband. De Ardennees ging meteen ook tanken. Daardoor konden ze een half uur langer op de piste blijven. Terug op de piste in 23ste positie, begon het RS-kwartet aan een mooie inhaalrace wat hen tijdens de eerste puntendeling, na zes uur wedstrijd, reeds in vijfde stelling bracht. Na 9 uur kwamen ze zelfs even aan de leiding van de wedstrijd. Alle voorbije miserie bleek vergeten en RS Racing bleef constant binnen de top 3. Een ideale uitgangspositie voor het verdere verloop van de wedstrijd. Tijdens de tweede tussensprint lagen ze in vierde positie en pakten opnieuw kostbare punten.
Tot zondagmorgen om 7 uur en na 15 uren wedstrijd plots de versnellingsbak verdere dienst weigerde. Tim Verbergt kon de wagen naar de pits loodsen en de bak werd gewisseld. Met een extra verlies van 66 minuten vertrok de 55 terug uit de stands voor een nieuwe inhaalrace. Met de moed der wanhoop konden de piloten de wagen terugbrengen naar de achtste positie toen opnieuw iets brak aan de aandrijving. Méér dan waarschijnlijk de achterbrug. Meteen werd de handdoek in de ring geworpen en ging de poort bij GPR dicht.
"We tellen nu een achterstand van 20 punten op de leiders en deze is met nog twee wedstrijden te gaan bijna onoverbrugbaar", aldus een ontgoochelde Ruben Maes. "Hoe goed je ook bent voorbereid op een dergelijke wedstrijd. Het blijft steeds bang afwachten of het materiaal zal standhouden. Met Duez, Verbergt en Mathieu vormden we nochtans een prima team met véél ervaring. Niemand heeft het materiaal onnodig belast en we hoeven onszelf en het team van GPR niets te verwijten. Het is nu aan Marc en mezelf om tijdens de resterende wedstrijden alles te geven en nog enkele klinkende resultaten neer te zetten. Ondanks deze tegenslag ben ik nog steeds supergemotiveerd om het seizoen in schoonheid af te sluiten".
Ook teammanager Filip Dischlovoi was onder de indruk.
"De 24 Hours of Zolder moest voor ons de wedstrijd van het jaar worden. We wisten dat GPR één van de grootste kanshebbers was op de eindzege. Dat hebben ze trouwens met de broers Dumarey, Soulet en Goossens ook bewezen. Door onze goede resultaten tijdens de puntendeling na 6 en 12 uur wedstrijd springen we nu wel over de Mosler naar de derde plaats. We zullen nu moeten trachten om deze laagste podiumtrede vast te houden tot aan het einde van het seizoen. Als we een analyse maken van de wedstrijd hadden we zonder die problemen met de versnellingsbak in de buurt kunnen blijven van de andere GPR-Porsche. Uiteindelijk had een tweede of derde plaats er zeker ingezeten. Zodoende hadden we het verschil met de leiders kunnen beperken en hadden we nog een mooie eindfase van het kampioenschap meegemaakt. Het lot heeft er anders over beslist. En dat Porsche nog steeds de beste wagen is voor een etmaalrace bewijst het algemeen podium".
PDS/RS