Het is moeilijk na te gaan, maar de 16-jarige Niels Lagrange is méér dan waarschijnlijk de jongste piloot ooit die een wedstrijd reed in GT3.
Na vier wedstrijden in de Mediagroep van Dyck Belcar met de BMW Z4 GT4 van G&A Racing mocht hij afgelopen weekend zijn bips schuiven in de Daikin-Viper tijdens de 24 Hours of Zolder. De piepjonge Limburger had pas een testsessie achter de rug in de gele Viper van A+ Racing en werd meteen voor de leeuwen gegooid in de zwaarste race van het seizoen. Dat de Benjamin van de Belcar talent heeft is algemeen geweten, maar de overstap van GT4 naar GT3 is een wereld van verschil.
"De Viper is amper te vergelijken met de BMW Z4. Hij heeft niet alleen een pak méér power en koppel; Hij rijdt bovendien ook comfortabeler", geeft Niels Lagrange tekst en uitleg. "De Z4 heeft door het ontbreken van vleugels en andere aerodynamische onderdelen minder downforce. Daardoor heeft hij een overstuurd karakter en rijdt agressiever. De wedstrijden die ik met de Z4 bij G&A Racing betwistte waren dan ook een ideale leerschool om de stap te zetten richting GT3. Tijdens de 24 Hours of Zolder heb ik de Viper dan ook uitgebreid leren kennen. Maar door de aard van de wedstrijd heb ik nog niet de limieten kunnen aftasten. Om het benzineverbruik te beperken en de remmen te sparen mochten we niet onder de 1'40" duiken. Ik heb me daar perfect aan gehouden en ben éénmaal richting 1'39" gegaan. Ik voel echter dat er nog véél meer inzit. De teamleiding had ons ook gevraagd om de versnellingsbak niet teveel te belasten, waardoor we altijd in derde en vierde versnelling reden. Dit was mogelijk door het hoge koppel van de motor. Indien we in de korte situaties naar de tweede versnelling schakelen ben ik zeker dat ik makkelijk nog een tweetal seconden kan winnen".
De Daikin-Viper waarin Niels Lagrange het zitje deelde met Alexandra Van de Velde, Stephanie Boden en Eric De Doncker heeft wel een moeilijke etmaalrace achter de rug. De wagen had allerlei problemen en toefde bijna vier uur in de pits.
"Spijtig dat het niet vlotte zoals verwacht. De piloten reden nochtans een prima wedstrijd en iedereen hield zich aan de afspraken. Maar door problemen met de benzinepomp, vuile benzine en een cilinder die het telkens liet afweten, konden we geen vuist maken tegen de concurrentie en zakten we naar de 15de plaats algemeen. Tijdens mijn laatste stint kon ik nog twee plaatsen goedmaken, maar méér zat er niet in. Zonder al die tegenslag hadden we makkelijk een plaats binnen de top 10 behaald. Ondanks alles heb ik me reuze geamuseerd en kon ik tijdens de wedstrijd de wagen beter leren kennen. Ook voor het team heb ik niets dan lof. Ze hebben zich uit de naad gewerkt om de problemen telkens op te lossen. Voor de rest van het seizoen zou ik graag de resterende wedstrijden afwerken bij A+ Racing. Momenteel timmeren we aan een oplossing en mogelijk zal Tom Van de Plas zijn zitje afstaan de komende wedstrijd in Francorchamps. Maar dat is nog niet helemaal zeker. In ieder geval sta ik te popelen om met de Viper een sprintrace over 125 minuten te rijden", besluit een ambitieuze Niels Lagrange.
PDS/Lagrange