Tijdens editie 2004 realiseerde Jes Competition uit Haacht een nieuw pitstoprecord. Met slechts 10 stops gedurende de ganse 24 uur eindigde Jes Competition 11de algemeen en 7de in de GTB klasse.
Voor editie 2005 zijn de laatste voorbereidingen getroffen. De Porsche 996 GT3 Cup onderging een complete check up waarbij kosten noch moeite werden gespaard. Zo werden bvb de versnellingsbak, motor en ophanging vervangen. Ook dit jaar doet Jes Competition beroep op "nachtuil van dienst" Dries Heyman. Zowel tijdens de 12 uren BTCS als tijdens de 25 uren van Spa Francorchamps (VW Fun Cup) liet Dries zijn snelste rondetijden optekenen tijdens de nacht. We polsen even naar de voorbereidingen van Heyman aangaande de Euphony 24 uren van Zolder.
Je snelheid tijdens de nacht, is hier een verklaring voor?
"Ik denk het wel. Sinds mijn 3 jaar verblijf ik hier al op Zolder. Eerst met de fiets dan weer te voet en de laatste 8 jaar met racewagens. Ik moet zowat elk putje en steentje weten liggen (lach). Hoe het komt dat ik ook in Francorchamps hard kan gaan tijdens de nacht is dan weer een compleet raadsel voor mij. Tijdens de nacht komt het er op aan om zoveel mogelijk de ogen te richten op de voor-en achterliggers, en zo weinig mogelijk op het circuit. Het feit dat ik het circuit door en door ken geeft me het voordeel dat ik me tijdens de nacht kan concentreren op het inhalen van andere rijders. Ook tijdens editie 2004, in dezelfde wagen, realiseerde ik mijn snelste rondetijd tijdens de nacht"
Waarom koos je opnieuw voor Jes Competition?
"Eerst en vooral omdat ik een goede verstandhouding heb met het complete team. Ik ken John en Pascal goed, en ook al maak ik geen vast deel uit van het team, je hebt wel het gevoel erbij te horen tijdens zo een 24 uur. Ook het feit dat beide heren kozen voor een samenwerking met Luc Goris van TT Racing speelde mee. Tijdens de Belcarwedstrijden doen wij de boxopbouw voor Luc en het is net als met zijn racewagens een zeer professioneel man. Het feit dat de wagen nu zo een 5 sec. per ronde sneller is toont aan dat men bij Jes Competition de juiste keuzes maakt met wie en door wie men de werken laat uitvoeren. Ook hun schitterende 6de plaats tijdens de 12 uren van Spa Francorchamps mocht er wezen."
Ieder jaar opnieuw kan je rekenen op enkele trouwe partners, volgen zij jou blindelings?
"Net als voor de andere piloten is de zoektocht naar sponsors het lastigste van de ganse 24 uur. Gelukkig heb ik enkele goede mensen rondom mij die er steeds weer voor zorgen dat we iets origineels brengen om partners te overtuigen voor mij te kiezen. Onze mailing heeft onmiddellijk zijn vruchten afgeworpen. De mailing ging op dinsdag de deur uit, tegen woensdagmiddag had ik de budgetten samen. AMD en Van Soest Westerlo zijn mijn vaste partners, dit jaar mag ik ook rekenen op Pauls Convoy Service – Elite Reklaam en Deckers Druk. Ook Jan Smits, zaakvoerder van Added Value speelt een belangrijke rol in mijn racecarrière. Jan bracht me tot bij de mensen van AMD die naast het wielrennen met Lance Armstrong ook autosport hoog op hun verlanglijstje hebben staan."
Welke is jullie tacktiek tijdens de 24 uur?
Dit is iets wat we eigenlijk nooit aan de grote klok hangen, maar wij zijn helemaal geen team waar men rekening mee dient te houden voor de eindoverwinning. De Corvette, de Vipers, de Bi turbo's, op papier zijn deze allemaal sneller, maar .... het is lang, en deze wagens dienen veel vaker naar de pomp te gaan dan wij. Rekenen daar bij dat je de nodige dosis geluk moet hebben om de nacht door te komen en de rekening is snel gemaakt. Willen we hetzelfde bereiken als in 2004 zullen we moeten trappen vanaf de eerste ronde. Rekening houdende met de rondetijden van vorig jaar en de evoluties op de wagen nu, zouden we rondetijden moeten kunnen draaien van 1.46". Als we dat tempo kunnen aanhouden dan gaan we voor een top 10 plaats. Als... er natuurlijk niets misgaat met de wagen."
Welke is jouw voorbereiding voor deze 24 uur ?
"Gewoon hard werken. Tijdens de 24 uur hebben wij een VIP tent waar we 1000 Vips in ontvangen. Ik sta ook in voor de productie van het officiële 24 uren van Zolder programmakrantje. Als je zo een programma hebt 3 weken voor de wedstrijd kan je moeilijk nog tijd vrijmaken om te gaan lopen of fitnessen. Drinken, veel drinken doe ik voor de wedstrijd. Ik verlies zo een 2 liter vocht per uur in de racewagen waar het tot 70 graden warm kan worden. Gelukkig is het tijdens de nacht iets koeler en is het drinken in de wagen nooit ver weg."
Ben je er klaar voor?
"Helemaal! Maar laat ons het over één ding duidelijk zijn. Zonder mijn partners zou ik niet aan de start staan van deze 24 uur. Het is leuk om vast te stellen dat ook zij merken dat we het elk jaar iets professioneler aanpakken. Verder wens ik de mecano's van Jes een toffe 24 uur toe, dat ze veel mogen slapen en niet te veel hoeven te sleutelen."
(Jes Comp. Press)