De Belgische Monegask Chris Mattheus zal terug samen met Guino Kenis, Patrick Smets en Michaël De Keersmaecker de G&A Mosler bemannen tijdens de komende Zolderse etmaalrace. Het is de derde maal dat de Mosler aan de start verschijnt van de 24 Hours of Zolder. In 2006, toen nog met de ongrijpbare GT1's in het peloton werd Kenis & co zesde algemeen en 3de in de toenmalige Divisie 2. Vorig seizoen ging de versnellingsbak vroeg in de wedstrijd stuk en moest G&A Racing noodgedwongen de handdoek in de ring gooien. Maar een maand eerder werden Mattheus, Kenis, De Keersmaecker en Smets wel de grote winnaars tijdens de 24 Hours of Francorchamps bij de nationale GT's.
Tijdens de laatst verreden wedstrijd van het Belgian GT Championship slaagde G&A Racing er in om de Mosler op de pole te plaatsen en de wedstrijd te winnen. Bij de concurrentie wordt het team uit Turnhout dus wel hoog ingeschat. Maar een wedstrijd tweemaal rond de klok is niet te vergelijken met een korte sprintrace. Vooral de Zolderse omloop is héél zwaar voor mens en machine en niet te vergelijken met een identieke race in Francorchamps. Het korte en bochtige Circuit Zolder vergt veel van de mecaniek. Vooral de remmen, overbrenging en ophanging worden zwaar op de proef gesteld.
De Mosler van G&A Racing staat momenteel op de zevende plaats in het kampioenschap, maar dat is geen zorg voor teambaas Guino Kenis.
"Ik beschik over een homogeen pilotenkwartet dat reeds enkele malen samen reed. De Mosler kreeg een grondige revisie. De schakelbak is nagelnieuw en de motor werd volledig gereviseerd door Van Kronenburg Motorsport. We starten met de ambitie om de wedstrijd uit te rijden en een goed eindresultaat te behalen. De punten interesseren mij niet. We gaan dus niets forceren tijdens de tussensprints na 6 en 12 uur wedstrijd. We gaan een eigen en opbouwende race rijden. Ook tijdens de kwalificaties gaan we niets forceren. Een plaats vooraan op de startgrid is geen must voor ons. Er zal binnen het team een normtijd worden opgelegd en naargelang de wedstrijd vordert zien we wel. Indien de mecaniek het toelaat kunnen we nog altijd een tandje bijsteken", aldus Guino Kenis.
Voor Chris Mattheus wordt de 24 Hours of Zolder zijn derde wedstrijd van het seizoen. Hij was reeds eerder aan de slag in de Mosler ter vervanging van Michaël De Keersmaecker tijdens de 45th anniversary race en reed de 500 km. van Zolder met een Aston Martin Vantage N24 GT4. Hij heeft dus reeds wat wedstrijdritme in de benen. Maar de Aston Martin GT4 is uiteraard niet te vergelijken met de Mosler GT3 die een echte racebolide is en ook veel meer inspanningen vraagt.
"Ik ben tevreden dat we met hetzelfde pilotenkwartet rijden als vorig seizoen tijdens de 24 Uren van Francorchamps en Zolder. In Francorchamps reden we toen een dijk van een wedstrijd terwijl we in de Zolderse etmaalrace vroegtijdig naar het opgavepark moesten. Ik bekijk het als een herkansing of tweede zit. Niettegenstaande ik me beter voel bij korte wedstrijden blijft de 24 Hours of Zolder voor mij wel de voornaamste afspraak van het seizoen. Ik heb terug een loge gereserveerd voor mijn genodigden. Daar komt heel wat bij kijken en slorpt veel energie op. Wat de wedstrijd betreft blijft het een open vraag. Wie het minst in de pitlane vertoeft, maakt kans op de overwinning. De GT3-wagens zijn enorm aan elkaar gewaagd en een favoriet naar voor schuiven is moeilijk. Als we gevrijwaard blijven van technische tegenslag zijn we niet kansloos voor een podiumplaats. Maar ook wagens uit andere Divisies kunnen voor een verrassing zorgen. Een wedstrijd over 24 uur is heel onvoorspelbaar. Ik ben er in ieder geval klaar voor. Zowel mentaal als fysisch", besluit een veelzijdige Chris Mattheus.
PDS/Mattheus-G&A press