RacingWorld.be

De laatste nieuwsjes vanuit Zolder...

De Euphony 24 Uren van Zolder zullen door KANAALTWEE op 27 & 28 augustus méér dan drie uren live gecoverd worden. Zaterdag van 16u45 tot 17u55 en zondag van 12u00 tot 13u.00 en van 16u15 tot 17u12. De commentator van dienst is terug Peter Baert.
"Tijdens deze uitzendingen zullen Gert Vermersch en Erik Klerckx, vergezeld van camera-mensen, interviews doen in de pitlane terwijl rond het circuit nog eens 11 camera's staan opgesteld die 24 uren bemand zijn. Ook worden nog in bepaalde wagens onboard-camera's geplaatst. Het wordt een groots opgezette bedoening waarbij een 60-tal personen betrokken zijn", verduidelijkt Baert. Ook Club RTL zal één uur live coveren tijdens de start en één uur tijdens de aankomst.

Er hangt nog een bevreemdende sfeer rond de inschrijvingstafel waar bepaalde teams voorlopig hun pilotenbezetting niet kunnen of willen bekendmaken. Maar zeer waarschijnlijk zal de startgrid de 50 wagens overschrijden. Hier en daar sijpelen geruchten binnen. Zo maakte GLPK afgelopen week bekend dat naast het trio Longin/Kumpen/Hillebrand nu ook Marc Duez het team komt versterken. Organisatorisch zal het bij GLPK perfekt moeten worden uitgedokterd, gezien het feit dat Bert en Anthony datzelfde weekend ook aan de slag zijn in het Duitse Oschersleben voor de 7de wedstrijd van het FIA GT-kampioenschap. Maar bij GLPK hebben ze dergelijke huzarenstukjes al eerder met succes afgehandeld.

Ook bij SRT is de ploeg met Goossens/Hart/Heylen/Verheyen compleet, net als bij Kuismanen Competition waar Duncan Huisman het duo Kuismanen/Vosse komt versterken. Ook op de snelle Eurotech-Marcos komen met Cor Euser en Jeroen Bleekemolen een paar ronkende namen bij op de affiche. Bij PSI staat de bezetting momenteel nog niet vast. Er wordt nog druk onderhandeld met Kurt Mollekens en Yves Lambert. Wel zeker is dat het duo Van Sande/Palttala met de vertrouwde Porsche biturbo van start gaan, terwijl Menten/Bouvy opteren voor de atmosferische GT3-RSR waarmee PSI al aan de slag was tijdens de recent verreden 24 Uren van Francorchamps. Maar de keuze van de motor is nog niet gekend. Met de 3.6l-motor komen ze immers uit in GTB, terwijl met ze met de 3.8l-motor hun derde plaats in GTA kunnen verdedigen. In ieder geval is het voor PSI eerder een strategische keuze omdat je met een atmosferische motor het verbruik beperkt.

En dat is tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder een niet te onderschatten troef. Vooral omdat de teams tijdens de Zolderse etmaalrace geen gebruik mogen maken van een snelvulsysteem in de pitlane en ze nog steeds moeten tanken aan normale benzinepompen die opgesteld staan aan de ingang van de pitlane. De begrijpelijke hoofdreden voor deze inmiddels traditionele ingreep is de veiligheid te garanderen in de boxen en de pitlane waar normaliter alle reserves worden opgeslagen. Een kleine rekensom leert ons dat tijdens een dergelijk evenement een dikke 70.000 liter wordt verbruikt. En zo'n massa ontvlambaar product opslaan in de boxen zou de veiligheid zeker niet ten goede komen. Ook tijdens de 24 Uren van Le Mans wordt een dergelijk systeem toegepast, maar dan méér gesofisticeerd. Het tanken aan de pomp - dat uiteraard véél meer tijd in beslag neemt - doet de teams, en zeker die met de meest gulzige wagens, naar een andere strategie grijpen dan in normale wedstrijden. Nogal wat motoren worden afgezwakt wat enerzijds het verbruik, maar anderzijds ook de betrouwbaarheid ten goede komt.

Bij TT Racing houdt men voorlopig nog de lippen stijf op elkaar betreffende de bemanning die het duo Mattheus/Redant op de Audi TT komt versterken. Wat we wel kwijt kunnen is het feit dat het hier gaat om een man en een vrouw met internationale uitstraling. Komende donderdag worden deze piloten tijdens een persvoorstelling in Zolder voorgesteld. Ook vermeldenswaardig is de family affair van Guido Dumarey die een GPR-Porsche GT3 deelt met zonen Maxime en Guillaume. De 16-jarige Maxime Dumarey zorgt voor een nieuw record binnen de Belcar-annalen. Hij wordt de jongste deelnemer ooit die aan de 24 Uren van Zolder deelneemt. Maxime werd geboren op 23/09/1988 en verslaat hierbij Alexandre De Bock die een dikke vier maanden ouder is. De familie Dumarey is ingeschreven in de gastklasse en ambieert een plaats binnen de top 10 algemeen en de overwinning in de gastklasse.

Naast de piste wordt naast de spektaculaire nevenactiviteiten ook aan de innerlijke mens gedacht. Daarvoor kan je ondermeer terecht in de 'Wheels' bij Andy Jaenen, de wandelende autosportencyclopedie. De 'Wheels' opende zijn deuren begin vorig seizoen en is aan zijn tweede 24 Uren toe. Vanaf woensdag tot zondag is er een doorlopende Barbecue, terwijl er op donderdagavond na de kwalificaties een handtekeningsessie voorzien is en alle piloten uiteraard de 'Wheels' zullen passeren. En wie de 'Wheels' aandoet tijdens de race hoeft niets te missen van het spektakel op de piste. Er zullen televisieschermen worden opgesteld met live beelden en tussenstanden.

Ook positief nieuws komt er uit de hoek van Philippe Dentant die tijdens de 1000 km van Spa het slachtoffer werd van een geknelde rugzenuw. De onfortuinlijke piloot uit Sint-Niklaas werd met succes geopereerd en de verlammingsverschijnselen verdwijnen langzaam. Wel wacht Philippe nog een lange en moeizame revalidatie waarin hij zeker gedurende twee jaar geen competitie mag doen. Maar Dentant geeft de moed niet op en hoopt ooit op een terugkeer richting circuit. Wij hopen het samen met hem. Aan voormalig teammaat Frank Vancraeynest heeft Dentant in ieder geval véél steun.

Minder leuk nieuws bereikte ons vanuit Duitsland, waar Georg Severich naarstig op zoek is naar een vervanger voor Robin Haschke die momenteel druk aan het studeren is voor een (her)examen. Ook de herboren Gillet Vertigo van Johan Van Vaerenbergh, die met een podiumplaats in Brands Hatch een geslaagd wederoptreden maakte in de Mediagroup Van Dyck Belcar en naar eigen zeggen volledig werd vernieuwd en zéér betrouwbaar werd gemaakt, is nog op zoek naar kandidaat-piloten.

(CZ/bsn)

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Dries De Smet op dinsdag 16 augustus 2005 om 19:09.
SRO BelgiumMichelinPriorwebEuro PrintingMouchaers Media Services