Vanzelfsprekend spelen tijdens de Menzo 24 Hours of Zolder, de vijfde meeting van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dijck, ook de wagens uit Division 2 en 3, aangevuld met de gastwagens, een belangrijke rol. Meer nog dan tijdens de races over 60 of 120 minuten kunnen zij door regelmaat, strategie of het wedstrijdverloop naar voren opschuiven en een mooi eindresultaat behalen. Denken we maar even aan de prachtige tweede plaats van het AD Sport-viertal Bruynoghe-Vanierschot-Schreurs-Steegmans tijdens de editie van 2007 of Neyens-Colman-Bonnaerens-Couwberghs, winnaar van de Division 2 in de NGT Porsche 996, en tevens sterk vijfde in de eindafrekening.
Laten we starten met Division 2, waar de cupwagens van de vorige generatie het tegen de nieuwe GT4's opnemen. De GT4's vormen ongetwijfeld, naast GT3, de toekomst van de GT-racerij en voor het eerst staat een GT4-wagen aan de start van een Belgische 24-uursrace. Zowel Accent Racing, met de Aston Martin Vantage N24, als VDS met hun Ford Mustang, gaan de uitdaging aan en zij zouden de voorbode van een stevige vernieuwing moeten zijn.
De concurrentie in Division 2 komt niet enkel uit het Porsche-kamp. Moritz Racing vaardigt een authentieke Marcos Mantis naar de Menzo 24 Hours of Zolder af. Deze Brit vormt zonder twijfel een aantrekkingspool voor de liefhebbers van mooie en zeldzame sportwagens.
Dan komen we bij de verschillende Porsche 996. Natuurlijk is er in de eerste plaats de Powercars Porsche 996, met de leiders in de kampioenschap Van Oost en Maes. Maar ook First Motorsport en Speedlover schrijven soortgelijke wagens in die, gezien hun betrouwbaarheid en verbruik wel eens hoge ogen kunnen gooien. Ook JD Competition maakt met het quartet De Laet-Vollebergh-Hemroulle-Verbergt een aardige kans op een mooi resultaat.
In Division3 zal het leidende trio in het kampioenschap, First Motorsport, Speedlover en McDonald's Racing vanzelfsprekend een mooie strijd uitvechten en zo trachten een belangrijke stap richting de titel te zetten. Maar ook een algemene ereplaats is zeker niet uitgesloten. Vergeten we immers niet dat de wagen van Lagrange - Nelissen-Grade - Verbist afgelopen jaar de wedstrijd lange tijd leidde.
Ook AD Sport komt naar Division 3 met het doel om nog één plaatsje beter te doen dan afgelopen jaar. Rijders van dienst zijn Patric Derdaele, Albert Vanierschot, Kurt Dujardyn en Ron Marchal. Rest er ons nog de Porsche 996 GT3 RS van Pulinckx, zonder twijfel ook een outsider van formaat.
Last but not least zijn er de drie Britse Ginetta G50R. KS Motorsport beschikt over twee evoluties van de GT4 uit Leeds, maar naast de Belgen komt er ook hoog bezoek uit Engeland zelf. Niemand minder dan de eigenaar van Ginetta, Lawrence Tomlinson, zal een derde G50R besturen, samen met Richard Dean, Danny Watts en Nigel Moore. Tomlinson is naast eigenaar van het Britse merk, ook een groot industrieel en ex-winnaar van GT2 in Le Mans. De beide 'Belgische' Ginetta G50R krijgen dus een sterke tegenstander uit eigen huis. Ook JD Competition Porsche maakt met het kwartet De Laet-Vollebergh-Hemroulle-Verbergt een aardige kans op een mooi resultaat, met hun Porsche 996.
SRO press