RacingWorld.be

Vierde keer goede keer voor 'Vliegende Fin' Markus Palttala?

Gordon/Gulf Porsche GT3 RSR Amper enkele dagen na zijn terugkeer uit Groot-Brittannië staat Markus Palttala de lezers van 24u.be te woord. Naar aanleiding van de 1000 kilometer van Silverstone stapte de Fin in op de Porsche GT3 RSR van het Gordon/Gulf team. Palttala verbaasde de hele wereld en deed zijn bijnaam 'De Vliegende Fin' alle eer aan. De 28-jarige Fin startte van op de 39ste plek. In de gietende regen vocht hij zich een weg naar voren en na twee uren race kwam hij binnen voor een pitstop; liggend op de zesde plek... Onderweg passeerde hij een heleboel intrinsiek snellere wagens. Zelfs de meest ervaren GT1, GT2 en LMP2 piloten konden geen weerwerk bieden! Kunnen we ons in Zolder opnieuw aan zo een huzarenstukje verwachten?

Markus Palttala: "Volgens mij zijn er in Zolder geen prototypes om te passeren ... of wel? Grapje... Ik ben het team dankbaar dat ze mij de start hebben laten nemen. Ze hebben me een goede wagen gegeven en ik heb echt genoten. Die stint in Silverstone was enkel mogelijk omdat de omstandigheden ontzettend slecht waren. Je kunt het vergelijken met de omstandigheden van de eerste korte Belcar tijdens het LMES weekend in Spa, midden april. Het was gevaarlijk op het circuit. Je zag geen hand voor ogen! Ik was gewoon rond aan het cruisen en ik probeerde het rustig aan te doen. Mijn doel was om de wagen op de baan te houden en heelhuids binnen te komen voor de geplande pitstop. Ik dacht dat ik redelijk traag rondreed, maar ik denk dat de anderen gewoon nog trager waren. Soms leek het alsof de wagen aan het drijven was, en éénmaal raakte ik bijna een proto terwijl ik 'flat' in vijfde versnelling zat. De proto was gespind op de rechte lijn, enkele meters voor mijn neus. Gelukkig reed ik aan de 'verkeerde' kant van de rechte lijn en kon ik de wagen ontwijken. Anderen kenden niet zoveel geluk. Ik hoop altijd op regen, maar dat soort weer zou de helft van het Belcar-veld doen verdrinken. Hopelijk is het weer volgend weekend niet zo dramatisch! Maar je kent de Belgische zomer ... het kan extreem warm zijn, of koud en vochtig. Waarom geen sneeuw? Dan voel ik me nog meer thuis..."

Markus PalttalaVoor Palttala wordt het zijn vierde deelname aan de 24 Uren van Zolder. Tot op heden kende hij niet zoveel geluk in deze etmaalrace. Geen enkele maal zag hij op zondagnamiddag de finishvlag. Na drie nulscores is de Fin erop gebrand om een goed resultaat neer te zetten: "In het jaar 2000 maakte ik mijn debuut in België, en ook bij PSI. Ik deelde toen een Porsche GT3 Cup met Marc Goossens en Philippe Tollenaire. We waren bezig aan een goede race tot de benzinepomp het 's nachts voor bekeken hield. Ik parkeerde de wagen net voor de Villeneuve chicane. Marc zal het nooit vergeten. Hij zal steeds vertellen hoelang het duurde voor ik terug in de box was. Hij is ervan overtuigd dat ik onderweg verloren ben gelopen. In 2003 reed ik samen met Leo van Sande en mijn landgenoot Risto Vartanen met de RTM biturbo. In het begin reden we lange tijd aan de leiding, maar na zes uren race raakte Risto betrokken in een ongeval met twee andere wagens. Het gros van de nacht heb ik met hem in het plaatselijke ziekenhuis doorgebracht. Hij had bij het ongeval een hersenschudding opgelopen en hij voelde zich niet zo goed. Gelukkig werd hij vlug gezond verklaard, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Vorig jaar hebben we het heel goed gedaan met de PSI GT2-R, met als teamgenoten natuurlijk Leo van Sande en Marc Duez. We vochten om de leiding met de GLPK Viper en speelden haasje over tot een zeldzame materiaalfout in een piston ons tot de opgave dwong. We zouden zeker en vast in de top twee gefinisht zijn! Met andere woorden: ik heb de race nog nooit uitgereden. Dat zal volgende week wel veranderen!"

Aan zijn debuutjaar in België houdt Palttala de mooiste herinneringen aan over. Het was zijn eerste deelname aan de Zolderse etmaalrace, en zijn eerste endurance race met een Porsche. Natuurlijk was het voor hem ook een groot plezier om door de jaren heen een team te vormen met piloten als Goossens en Duez. De Vliegende Fin is nog steeds onder de indruk van de prestaties van Duez: "Hij heeft een fantastische teamspirit, en veel talent. We weten natuurlijk ook dat hij een plezante kerel is! Ik hoop dat ik dit jaar nog iets specialers mag meemaken. Ik heb de voorbije twee jaren aan de leiding gereden ... als alles goed gaat dit jaar, dan is de overwinning een realistische doelstelling. We komen immers opnieuw aan de start met de GT2-R. Natuurlijk is de tegenstand sterk en zijn wij niet de enigen die voor de zege komen. Op dit moment zijn we in onderhandeling met diverse piloten, maar een beslissing is nog niet getroffen. Het is ook nog niet duidelijk of we met drie of vier piloten gaan starten. In ieder geval willen we een piloot die ervaring heeft met Porsche en endurance-racerij. Jammer genoeg kunnen we geen beroep doen op FIA GT piloten omdat zij aan het werk zijn in Oschersleben. De ALMS piloten hebben een krap schema en kunnen ook niet ingezet worden. Kurt Mollekens zal het team vervoegen in Zolder, maar het is nog niet duidelijk of hij zal starten op de turbo of de RSR, samen met Jos en Fred. We hebben evenveel punten en beide wagens willen ze hoog mogelijk scoren in het kampioenschap."

PSI GT2-RDe voorbije jaren kende de in Eupen gevestigde Fin steeds tegenslag. Vierde keer goede keer? Het team laat alvast niets aan het toeval over. De wagen wordt voor de 24 Uren van Zolder optimaal geprepareerd. Ieder detail werd nagekeken en niets werd aan het toeval overgelaten: " We hebben gekozen om terug de standaard h-versnellingsbak te monteren, in plaats van de sequentiële schakeldoos. Ondanks dat het sequentiële systeem veelbelovend is, willen we het veilig spelen. De motor zal op een lager toerental draaien om de betrouwbaarheid te verhogen en tegelijkertijd stelt dit ons in staat om zuiniger te rijden. In de aanloop van de race gaan we ons concentreren op de raceafstelling, zodat we een comfortabele racesnelheid kunnen vinden voor alle rijders. Het maakt niet uit of we starten van de pole, of van op de vijfde plek. De kwalificatie heeft voor ons weinig belang. Het is immers belangrijk om zo weinig mogelijk kilometers te rijden en de wagen te sparen voor de race. Het is misschien een cliché, maar het is ons doel om uit te rijden zonder grote problemen. We moeten ons concentreren op de situatie in het kampioenschap. Natuurlijk zullen we lonken naar de punten na 6 en 12 uren, maar eigenlijk start de race 's morgens pas. We gaan rustig beginnen en onze eigen race rijden. Alle piloten moeten de strategie van het team en de opgelegde normtijden volgen. Een probleemvrije race zou ons zeker en vast een goede klassering moeten opleveren. Bijgevolg zijn we zijn niet van plan om te schitteren voor de televisie in het begin van de race."

Markus PalttalaDe Euphony 24 Uren van Zolder is een ware slijtageslag voor mens en machine. Ook Markus Palttala is zich daarvan bewust: "De 24 Uren van Zolder is waarschijnlijk de zwaarste 24 uren-race van de wereld. Het circuit is ontzettend zwaar voor de wagen, vooral de remmen krijgen het hard te verduren. Er zijn veel plaatsen waar je zwaar in de ankers moet, om vervolgens sterk te accelereren. Zolder is een kort circuit en wanneer je het volle Belcar-veld loslaat moet je de hele tijd met verkeer afrekenen. Fysiek vraagt de race veel van het lichaam. Het circuit biedt geen lange rechte lijnen waar de piloten een beetje kunnen rusten. Het is de hele tijd: remmen, draaien, schakelen en accelereren. Dit is één van de enige redenen waarom we aan het nadenken zijn om de race met vier piloten aan te vangen ... want eigenlijk is het wijzer om een 24 uren race af te werken met zijn drieën."

Als laatste gaf Markus nog een compliment voor het harde werk van de crew van deze website: "Het is geweldig om een live-website te hebben die goed onderhouden is, zoals 24u.be. Steeds meer mensen volgen de racerij via het internet. Op deze website worden de fans op hun oogwenken bediend. Natuurlijk is het bestaan van websites als deze ook belangrijk voor de piloten en de teams. De sponsors, fans, vrienden en supporters die er niet bij kunnen zijn, krijgen nu de kans aangeboden om te weten wat er gaande is. Ik ben er steevast van overtuigd dat er een heleboel Finnen deze website op de voet zullen volgen omdat er nergens anders zoveel informatie over de Belcar beschikbaar is."

(MK)

Fotografie: Racingworld.be - Martijn Wouters en MarkusPalttala.com

Bookmark and ShareVZW 24u.be - Mark Kessen op vrijdag 19 augustus 2005 om 00:06.
SRO BelgiumMedigroep Van DyckPriorwebEuro PrintingMultidesk.be - Dé gratis PC- en multimedia helpdesk!