Maxime Soulet heeft de eerste kwalificatie naar zijn hand gezet. De onbestickerde GPR Pino Racing Porsche was overduidelijk de snelste wagen van het pak. Soulet stuurde de Cup S met speels gemak naar een 1:33,844 en was daarmee het hele veld te snel af. GPR Pino Racing is dus ook in 2008 een grote kanshebber op de overwinning.
Lange tijd was de voorlopige pole positie in handen van Vincent Radermecker (Gravity Racing International). 'Rader' ging meteen naar buiten voor een toptijd, om vervolgens het stuur over te laten aan Anthony Kumpen. "Ik heb enkel wat remmen moeten roderen, de tijd van Vincent zal wel volstaan", aldus de Hasselaar. Naast Radermecker gingen ook Van Hooydonk (A+ Racing), Fred Bouvy (Francorchamps Motors) en Vincent Vosse (Sport Garage) vroeg naar buiten. Voor de start van de kwalificatiesessie begon het lichtjes te regenen, waarna de protagonisten op zeker speelden.
Lange tijd bleef de top vijf onveranderd, met vooraan de Gravity Racing International Mosler, voor de Francorchamps Ferrari, de A+ Viper #4, de Sport Garage Ferrari en de GPR Pino Racing Porsche. Pas in het laatste uur kwam opnieuw schot in de zaak. Jan Heylen (KRK Racing) stak het vuur aan de lont door de top vijf binnen te duiken. Niet veel later reageerde Maxime Soulet, die een knaltijd neerzette.
De Divisie 3 wagens hebben dit jaar duidelijk de bovenhand over de Divisie 2-deelnemers. In D3 leidt First Motorsport voorlopig, met het kwartet Lagrange-Nelissen Grade-Verbist-Leest. De beste rondetijd van Verbist ligt onder de 1:36", waardoor team manager Jo Jamers zijn 'joker' heeft moeten inzetten. Verbist mag zijn tijd - en dus de voorlopige pole in D3 - behouden. Elke volgende inbreuk wordt bestraft met een annulatie van alle rondetijden (kwalificatie) of een drive through (race). Verder maakt MPM Racing by Verbist het mooie weer. Pulinx-Fumal-Palttala-Menten eindigen nipt buiten de top tien algemeen.
First Motorsport boven, ook in Divisie 2. Vader en zoon Van Rompuy, Wim Jeuris en Frank Beliën hebben de twintigste tijd algemeen op hun conto, goed voor de pole in D2. In D3 staan Vanbellingen-Vandermaesen-Redant-De Crem op kop met de Ginetta G50R #321 van KS Motorsport.
Nog even meegeven dat de kwalificatiesessie tweemaal geneutraliseerd werd. De eerste neutralisatie volgde nadat de KRK Racing Dodge Viper stilstond aan de uitgang van de pitlane - met een rode vlag tot gevolg. Vervolgens kregen we een 'Code 60' wegens een kleine crash van de Ferrari F430 GT3 van Scuderia Monza. Guy van Mol slipte achterwaarts de bandenmuur in, gelukkig zonder veel erg.
De top-tien algemeen:
1. #01 GPR Pino Racing - Porsche 997 GT3 Cup S - 1:33,844
2. #24 Gravity Racing International - Mosler MT900 +0.530
3. #03 Francorchamps Motors - Ferrari F430 GT3 +0.933
4. #04 A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé +1.233
5. #09 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +1.295
6. #72 Sport Garage - Ferrari F430 GT3 +1.362
7. #250 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup +1.899 (pole D3)
8. #11 NGT Racing - Porsche 997 GT3 Cup S +2.658
9. #52 ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3 Cup S +2.678
10. #45 G&A Racing - Mosler MT900R +2.857
...
18. #321 KS Motorsport - Ginetta G50R (pole D4)
...
20. #150 First Motorsport - Porsche 996 GT3 Cup (pole D2)
Foto's Marnik Mouchaers