Anthony Kumpen houdt woord. Gisteren kwam de Hasselaar in de perszaal verkondigen dat hij enkel tevreden was met de pole positie. Vanmorgen stuurde zijn teammaatje Vincent Radermecker de Brits-Amerikaanse wagen reeds naar de tweede plaats... maar dat was niet voldoende voor Kumpen. In de laatste tien minuten van de vierde - en laatste - kwalificatiesessie, stuurt 30-jarige Limburger de MT900 naar een 1:33,017. Daarmee is hij ruim sneller dan Jeffrey van Hooydonk, onderweg in de A+ Racing Dodge Viper Competition Coupé met startnummer 7.
Kumpen lijkt herboren. Het FIA GT-weekend in Boekarest heeft hem duidelijk goed gedaan. Volledig ontspannen leefde hij naar de Menzo 24 Hours of Zolder toe; de race die hij reeds vier maal op zijn naam wist te schrijven: "De wagen is 100% klaar voor de wedstrijd. Deze wagen voelt écht veel beter aan als die van de nieuwere generatie, waar we normalerwijze mee racen. Als het aan mij ligt, doe ik het seizoen uit met deze 'oudere' bak."
In tegenstelling tot wat eerst verwacht werd, haalden de teams de grote kanonnen niet uit. Na een crash van Guido Werckx (A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé #7) werd de sessie even onderbroken met een rode vlag. De tijd bleef doortikken en zowat 12 minuten voor het einde konden de protagonisten nog een ultieme poging wagen. Maar... enkel Kumpen stoof de baan op om met een magistraal rondje de publicitair belangrijke pole positie te pakken. Op de eerste startrij krijgt de Mosler-rijder het gezelschap van Jeffrey Van Hoonkdonk, onderweg in de A+ Viper met startnummer 4.
In Divisie 2 was er nog een klein steekspel tussen de Marcos Mantis van Moritz Racing en de Porsche 996 GT3 Cup van Powercars Racing en Speedlover, waarbij onze Nederlandse vrienden van Moritz de kop overnemen. Daarmee wordt de First Motorsport Porsche #150 van de eerste plaats naar de vierde plaats verwezen. De leiding in Divisie 3 blijft wel in handen van Jo Jamers' First Motorsport. MPM Racing by Verbist en Speedlover #264 vervolledigen daar de top drie. In D4, tenslotte, blijven Vanbellingen-Vandermaesen-Redant-De Crem op kop.
Ondertussen steken geruchten de kop op dat de Divisie 1-teams niet akkoord zijn met de normtijd voor de D3-wagens. Een petitie zou reeds onderweg zijn naar alle teams. Naar verluidt wordt gevraagd dat de normtijd verhoogd wordt naar 1:45"... iets wat de Divisie 3-rijders en teams niet meteen zien zitten. Markus Palttala, onderweg met de MPM Racing by Verbist Porsche, reageerde ludiek: "We kunnen misschien achteruit rijden, of met een blinddoek? Dat maakt het een beetje spannender."
De top tien algemeen:
1. #24 Gravity Racing International - Mosler MT900 - 1:33,017
2. #04 A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé +0,690
3. #01 GPR Pino Racing - Porsche 997 GT3 Cup S +0,827
4. #09 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +0,829
5. #72 Sport Garage - Ferrari F430 GT3 +0,857
6. #03 Francorchamps Motors - Ferrari F430 GT3 +1,002
7. #11 NGT Racing - Porsche 997 GT3 Cup S +1,154
8. #45 G&A Racing - Mosler MT900 R +1,697
9. #52 ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3 Cup S +1,717
10. #10 JD by Astromega - Lamborghini Gallardo GT3 +2,020
...
12. #250 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup (pole D3)
...
18. #123 Powercars Racing - Porsche 996 GT3 Cup (pole D2)
19. #321 KS Motorsport - Ginetta G50R (pole D4)
Foto's: Marnik Mouchaers