We hebben tot het einde van de vierde en ultieme kwalificatiesessie moeten wachten om de poleman voor de dertigste editie van de Menzo 24 Uur van Zolder, met start zaterdag om vier uur, te kennen.
Woensdagavond maakte Vincent Radermecker de ambities van MI Gravity International al duidelijk door een eerste snelle tijd van 1.34.374 neer te zetten. Maar het was Maxime Soulet die als leider op woensdagavond het circuit mocht verlaten. Op donderdag ging de pole dan vervolgens naar Jeffrey Van Hooydonk, in een scherpe 1.33.707. Maar bij Gravity had men nog niet alle kruid verschoten en Kumpen zette die intenties op het einde van de laatste sessie ook op de tabellen.
Enkele minuten na een neutralisatie van de laatste sessie ging de viervoudige winnaar dan naar zijn pole op zoek en met als resultaat een zeer knappe 1.33.017 en dus ook de pole. "Ik ben tevreden en stel bovendien vast dat onze wagen makkelijker te besturen is", legt Kumpen, die zijn wagen (een Corvette Z06) ook vorig jaar op de pole zag belanden, uit. "De wagen is minder onderstuur. We hebben hier een sterk team op poten gezet en met drie rijden is zeker geen nadeel. Ik wil echt die vijfde zege in Zolder."
Achter Kumpen vinden we Van Hooydonk in de A+ Viper, voor de Porsche van GPR - GPR dat met het kwartet Soulet-Franchi-Leinders-Kelders de zege van afgelopen jaar zal verdedigen - en de Viper van Jan Heylen, Patrick Schreurs en de broers Wauters. Onderling zijn de verschillen tussen de nummers twee tot en met vier in de uitslag amper in duizendste van seconden uit te drukken.
Verder in de top-10 krijgen we de beide Ferrari van Sport Garage (waar Pedro Lamy zaterdag aankomt) en Delahaye (met de dames Vanina Ickx en Alexandra Van de Velde), de Porsche van NGT en Prospeed - die zeker tot de favorieten behoren - die de G&A Mosler sandwichen. De Lamborghini Gallardo van Ceuster-Haane en de broers Van der Zwaan maakt de top-10 compleet en het is meteen het vijfde verschillende merk in de top-10.
Aan het stuur van de Porsche 997 Cup, die afgelopen jaar bijna de zege veroverde, was François Verbist de snelste in Division 3 (hij had wel zijn joker nodig toen hij onder de normtijd van 1.36 dook) en hiermee gaat hij de Porsche 996 RS van Pulinx-Menten-Palttala-Fumal vooraf.
De beste performer in Division 2 was de Porsche 996 GT3 Cup van Van Oost - Van Delm - Van Elslander - Van Rossem, net voor de snelste spurter in de Division 4 'guest', de Ginetta G50R van Vanbellingen-Vandermaesen-Redant-De Crem.
Merken we nog de originele en goed klinkende Ford Mustang GT4 op die 27ste werd, net achter de Aston Martin Vantage N24 van Cracco-Van Audenhove-Jennen-Peeters, beide de enige echte GT4's van het veld.
De startorde
1. Longin-Kumpen-Radermecker (Mosler MT900) 1.33.017 ; 2. Van Hooydonk-Dierick-Nef-De Doncker (Dodge Viper) op 0.690 ; 3. Soulet-Franchi-Leinders-Kelders (Porsche 997 GT3 Cup S) op 0.827; 4. Wauters-Wauters-Schreurs-Heylen (Dodge Viper) op 0.829; 5. Vosse-Renard-Lamy-Zacchia (Bel-Bel-Por-Sui/Ferrari F430) op 0.857; 6. Bouvy-Coens-V.Ickx-Van de Velde (Ferrari F430) op 1.002; 7. Couwberghs-Maes-"Heinz"-Sluys (Porsche 997 Cup S) op 1.154; 8. Kenis-De Keersmaeker-Mattheus-Smets (Mosler MT900) op 1.697; 9. Penders-Lamot-Loix-Lémeret (Porsche 997 Cup S) op 1.717; 10. Ceusters-Haane-Van der Zwaan-Van der Zwaan (Lamborghini Gallardo) op 2.020;... 12. Lagrange-Nelissen Grade-Verbist-Leest (Porsche 997 Cup S) op 2.686 (1ste D3); 18. Van Oost-Van Delm-Van Rossem-Van Elslander (Porsche 996 Supercup) op 7.315 (1ste D2); 19. Vanbellingen-Vandermaesen-Redant-De Crem (Ginetta G50) op 7.600 (1ste D4)
SRO press