Onder een loden zon wordt de start gegeven van de 30ste editie van de Menzo 24 Hours of Zolder. Met 26 wagens op de startgrid krijgen de talrijk opgekomen toeschouwers ongetwijfeld een spannende wedstrijd voorgeschoteld. Klokslag 16u00 neemt Vincent Radermecker het veld op sleeptouw, maar meteen in de Eerste Linkse laat de ervaren rijder zich ringeloren door Jeffrey Van Hooydonk. De ex-F3000-rijder grijpt meteen de leiding, voor Koen Wauters, die ook een kanonstart maakte en van de vierde plaats naar de tweede oprukte.
Radermecker verliest heel wat terrein en valt zelfs terug naar de zevende stek. Vooraan kan Jeffrey van Hooydonk een klein gaatje slaan, terwijl Koen Wauters het peloton wat ophoudt. Ook vermeldenswaard is de start van Markus Palttala die in één ronde maar liefst zeven wagens passeerde. De Vliegende Fin houdt zijn reputatie hoog en snelt van de veertiende naar de zevende stek. Even later toert Palttala met de MPM Racing by Verbist Porsche rond op de vijfde plaats.
In het strijdgewoel vooraan laten vooral Vincent Vosse en Fred Bouvy zich opmerken. De Ferraristi nemen het commando over van Viper-piloten Wauters en Van Hooydonk... maar even verderop vindt ook Maxime Soulet zijn weg voorbij de beide Dodge Viper Competition Coupé van A+ Racing en KRK Racing. Soulet vindt al snel aansluiting bij zijn Waalse collega's en heeft maar een handvol ronden nodig om de koppositie over te pakken. Na goed een uur wedstrijd heeft de GPR Pino Racing-rijder een voorsprong van zes seconden op zijn directe concurrenten, maar zij moeten na 65 minuten richting pits voor een verse lading benzine.
De Ferrari F430 GT3 zijn duidelijk de meest gulzige wagens, samen met de Mosler MT900 en de Doge Viper Competition Coupé. Na de eerste reeks pitstops van de "dorstige" wagens, nemen drie Porsches het voorgetouw. Soulet leidt met een comfortabele voorsprong op Markus Palttala en David Loix. De eerste pechvogels van de wedstrijd zijn de Powercars Racing Porsche (versnellingsbak), McDonald's Racing Team (diverse problemen), JD by Astromega Lamborghini (elektrisch probleem), Moritz Racing (stotterende motor).
Ondertussen legt Vincent Vosse er de pees op. De Sport Garage-rijder moet de verloren tijd uit de pits goedmaken en na pitstops van de Porsche 997 Cup S van GPR Pino Racing, ProSpeed Competition en de Porsche 996 GT3 RS neemt Vosse opnieuw de leiding over. De drie Porschisten vallen terug, maar houden gemakkelijk aansluiting met de top-vijf. Ook nog even meegeven dat Patrick Scheurs snel onderweg is in de KRK Viper, en zowat als enige aansluiting kan houden met Vincent Vosse.
Fred Bouvy moet de rol lossen. Na een uur rijden duikt 'Fred Bull' de pits in, maar er was geen benzinepomp beschikbaar. Bouvy rijdt door, maar passeert de speedgun met een té hoge snelheid. Gevolg: stop & go penalty. Eén rondje later komt de Brusselaar binnen voor zijn tankstop, om nog een rondje later zijn stop & go penalty uit te zitten. Bij het uitrijden gaat Bouvy opnieuw té snel, met als gevolg een tweede stop & go; ditmaal eentje van 3 minuten. De Ferrari valt voorin weg en kan aan een kleine inhaalwedstrijd beginnen, met goed 22u30 voor de boeg.
Bij Gravity Racing werd Radermecker 20 minuten vroeger dan voorzien binnengeroepen, nadat hij veel tijd op de piste verloor. Geen probleem met de wagen, wel een oververmoeide Radermecker, die duidelijk last had van de hoge temperaturen.
Na drie uur wedstrijd wordt duidelijk dat een Porsche de juiste keuze is voor de Menzo 24 Hours of Zolder. Zowel de Porsche Cup S en de Porsche 996 RS maken uitstekend gebruik van hun lage benzinegebruik. Na 3 uur racen hebben zij amper 2 pitstops afgewerkt, terwijl de dorstige GT3's zich reeds opmaken voor een derde passage aan de tankzone.
Hierdoor verliest de Sport Garage-Ferrari de leiding aan de Porschisten van GPR Pino Racing, ProSpeed Competition en MPM Racing by Verbist. Jos Menten heeft het stuur overgenomen van Markus Palttala en is bezig aan een indrukwekkende relais. In één uur tijd rijdt hij een gat van 15 seconden met Penders dicht, om vervolgens een voorsprong van 30 seconden bij elkaar te rijden. Vooraan houdt Bas Leinders de kop, met Menten in zijn spoor.
De meest gulzige Porsche is echter die van Leinders en co. Zij moeten na 2u50 naar de tankzone voor een tweede pitstop. Menten en Penders kunnen hun tweede pitstop wat langer uitstellen en passeren de Cup S met het startnummer #1. Jos Menten komt vervolgens na drie uur wedstrijd als leider door, met een mooie voorsprong op merkgenoot Rudi Penders. In Divisie 2 leidt de #164 Speedlover Porsche, terwijl de fabrieks-Ginetta de leiding overgenomen heeft nadat Vanbellingen en co teruggeslagen werden door enkele spins en een probleem met de koeling van de versnellingsbak.
Na 3 uur wedstrijd geeft dit ons de volgende tussenstand:
1. #265 MPM Racing by Verbist - Porsche 996 RS - 105 ronden (leider D3)
2. #52 ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3 Cup S +32 seconden
3. #72 Sport Garage - Ferrari F430 GT3 +1 ronde
4. #01 GPR Pino Racing - Porsche 997 GT3 Cup S +2 ronden
5. #09 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +2 ronden
6. #24 Gravity Racing International - Mosler MT900 +3 ronden
7. #11 NGT Racing - Porsche 997 GT3 Cup S +3 ronden
8. #04 A+ Racing - Dodge Viper Competition Coupé +4 ronden
9. #03 Francorchamps Motors - Ferrari F430 GT3 +4 ronden
10. #222 Belgium Racing - Porsche 996 Biturbo +5 ronden
...
15. #350 KS Motorsport - Ginetta G50R (leider D4)
16. #164 Speedlover - Porsche 996 GT3 Cup (leider D2)
Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers