Nadat Vincent Radermecker na 1 uur en 40 minuten uit de wagen gesleurd moest worden, zag het er somber uit voor Gravity Racing International. Zoals we voor de wedstrijd al aangaven zou de loden zon een belangrijke factor spelen in de wedstrijd. Radermecker, conditioneel één van de sterkste piloten, was knock-out geslagen door de hoge temperatuur in de cockpit van zijn Mosler MT900. De tweede stint was voor Bert Longin, maar ook daar liep niet alles van een leien dakje. Na een indrukwekkende relais kwam de wit-groene Sporza wagen rokend binnen.
Bert Longin: "Al enkele ronden had ik gevoel dat er iets met de remmen scheelde. Ronde na ronde werd het pedaal langer en verloor ik remdruk. Ik besloot het tempo te laten zakken, en even verbeterden zich de omstandigheden. Ik probeerde opnieuw wat aan te vallen, maar in de Villeneuve-chicane trapte ik door mijn remmen. Ik had totaal geen remdruk meer en mag van geluk spreken dat ik de auto naar de pitlane kon sturen. Bij het binnenrijden van de tankzone begon de remschijf linksachter te roken."
De baanposten aarzelden geen moment en gingen de rokende Mosler met brandblussers te lijf. Eenmaal volgetankt reed Longin richting Gravity-box waar hij de wagen parkeerde. Op dit moment worden de remschijven en remblokken zowel vooraan als achteraan vervangen. De Mosler is teruggevallen buiten de top-vijftien, op goed tien ronden van de leiders. Geen gemakkelijk begin voor de troepen van Willy Plas en Loris de Sordi!
Foto's: Marnik Mouchaers