Met de Euphony 24 Uren van Zolder wordt op zaterdag 27 augustus de vijfde manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar op gang geschoten. En meteen ook de belangrijkste en de meest tot de verbeelding sprekende wedstrijd van het seizoen. Niet alleen een jaarlijkse slijtageslag voor mens en machine, maar ook de enige wedstrijd waarbij dubbele punten te verdienen zijn (25% na 6uren, 25% na 12 uren en nog eens 50% aan de geblokte vlag). Traditioneel zijn er na deze etmaalrace dan ook talrijke verschuivingen in de tussenstand van het klassement. En First Motorsport speelt hierin geen onbelangrijke rol.
Teamchef Jo Jamers onderstreepte nog voor het vertrek richting Brands Hatch dat hij alles in het werk zou stellen om zijn voorlopige vierde plaats in de Klasse GTB te verdedigen. Het team presteerde voortreffelijk en kon zelfs nog een plaats opschuiven in de tussenstand. De Porsche 996 GT3 Supercup van het duo Van Rompuy/Van Loo staat momenteel derde, terwijl Leest/Jeuris momenteel op de 16de plaats staan. En dit op amper 20 punten van de top 5. En wetende dat er tijdens de komende etmaalrace 40 punten te verdienen zijn in de Klasse GTB, dan is de kans reëel dat ook zij richting top 10 of zelfs nog hoger kunnen mikken.
First Motorsport schreef twee Porsches GT3 Supercup in voor de 24 Uren. Een eerste exemplaar voor Dirk Van Rompuy, Johan Van Loo, Kelly Jamers en Henk Haane die Dirk Van Rompuy verving in Brands Hatch. Het is deze wagen-nummer 37 die momenteel derde staat in de Klasse GTB. Een tweede en identieke wagen (nummer 38) wordt bemand door het kwartet Wim Jeuris, Kevin Leest, Frank Beliën en Rob van Roey.
Jo Jamers: "Vorig seizoen haalden we buiten alle verwachtingen het GTB-podium tijdens de 24 Uren van Zolder. En dit was amper de tweede wedstrijd dat we met deze wagen in de Belcar aan de start kwamen.
Als we dit huzarenstukje kunnen overdoen dan zal ik een zéér gelukkig man zijn. Zodoende zouden we onze positie in de tussenstand kunnen versterken. Ook de tweede wagen kan mits een goede prestatie flink opschuiven in het klassement. Maar we moeten de waarheid onder ogen zien. De Porsches GT3 Supercup zijn op papier niet meteen de snelste wagens uit het GTB-peloton waar de concurrentie moordend is. Wij moeten het hebben van de legendarische betrouwbaarheid van de Supercup en zo weinig mogelijk evoluties doorvoeren die deze betrouwbaarheid op de helling kunnen zetten. Ik heb kosten noch moeite gespaard om beide wagens in optima forma op de startgrid te plaatsen. De motoren en de schakelbakken zijn volledig gereviseerd en vanaf deze wedstrijd gaan we ook met nieuwe schokdempers rijden van Moton. Door de snelle concurrentie is het niet de bedoeling om te trachten reeds na zes uren wedstrijd véél punten te pakken. Er zal aan de piloten een normtijd worden opgelegd die rond de 1'44" zal hangen. Ze zullen moeten rijden met het koppetje en niet met de rechtervoet. We zullen een afwachtende houding aannemen en naargelang de wedstrijd vordert gaan we onze strategie afstemmen op de concurrentie en rijden in functie van het kampioenschap. En hopen dat we tijdens de ontknoping nog over een frisse wagen en bemanning beschikken om er eventueel nog een eindsprint uit te persen. Ik weet dat we met een GT3 Supercup normaliter niet op de derde plaats thuishoren. Maar onze regelmaat blijkt eens temeer onze grootste troef. Deze derde plaats verdedigen wordt een aartsmoeilijke opdracht, maar is mits een goed resultaat komende wedstrijd niet utopisch", besluit de Zolderse tuner.
(PDS/First)