KS Motorsport bracht maar liefst drie Ginetta G50R aan de start van de Zolder 24 Hours, de vijfde meeting van het Belgian GT Championship en meteen ook het hoogtepunt van het nationale autosportseizoen. Naast de beide Belgische Ginetta G50R, kregen we ook een wagen met een volledige Engelse bemanning. Geen van de drie Ginetta G50R zag echter de finish, "maar toch zijn we niet ontevreden", besluit Koen Leyssens na de race. "Waar de wagens zeer goede kwalificaties afwerkten en tijdens de openingsuren mooi meedraaiden, betaalden we het gebrek aan ervaring in zo'n lange race cash. Bepaalde elementen van de G50R waren nog niet op de afstand berekend en nu is het aan ons om de wagen verder te ontwikkelen, want het potentieel is er zeker."
Op woensdag en donderdag vonden op het circuit van Zolder de kwalificaties van de 30ste editie van de 24 Uur van Zolder plaats. De drie nagelnieuwe Ginetta G50R werkten probleemloos hun oefening af en klasseerden zich als 19de (#321 Vanbellingen-Redant-de Crem-Vandermaesen), 22ste (#350 Tomlinson-Dean-Moore-Watts) en 25ste (#322 Moonens-Redant-Steegmans-Smets).
"We hebben op vlak van aerodynamica en wegligging veel werk verricht en dat loont", legt Steve Vanbellingen na de kwalificaties uit. "Vanzelfsprekend missen we vermogen; met onze 350 pk komen we wat tekort, maar dat wordt door de prima balans en gode aerodynamica van de wagen grotendeels gecompenseerd. Bovendien is het onze bedoeling om in samenwerking met Ginetta in Engeland de motor nog verder te ontwikkelen."
"We zijn wel wat bang van de transmissie, wat een onbekende factor is over zo'n lange afstand", gaat Koen Leyssens verder. "Bovendien is Zolder een omloop die voor de hele transmissie een lijdensweg is. Je mag rustig stellen dat Zolder voor de remmen en de transmissie zowat de zwaarste 24-uurrace van de wereld is."
Bovendien kwam er, na een verder trieste zomer, nog een bijkomende onbekende bij. Op zaterdag werd de start van de dertigste editie van de 24 Uur van Zolder bij zomerse temperaturen gegeven, wat voor rijders en machines niet meteen een voordeel is. "Inderdaad, in de wagen is het loodzwaar en dat voel je. Maar de mechaniek lijdt evenzeer", vertelde Werner Moonens na zijn eerste stint. "Maar de wagen is aangenaam om rijden."
"Jammer genoeg hebben we dan na enkele uren eigenlijk op beide wagens van KS Motorsport eenzelfde euvel ontdekt", vertelt de invoerder van het Britse merk in België Benny Smets. "De achterbrug werd door een probleem met de koeling te heet en het zou onzinnig zijn om heel de transmissie te gaan vervangen. We hebben het probleem wel kunnen detecteren en zullen de komende weken heel de aandrijving van de wagen herbekijken. Ik ben er van overtuigd dat de Ginetta G50R een perfecte wagen is voor het endurancewerk, maar de basis is en blijft een sprint, wat dus aanpassingswerk vraagt. Ik ben trouwens heel fier dat een Belgisch team het ontwikkelingswerk voor Ginetta kan en mag doen."
KS Motorsport overweegt om de beide Ginetta G50R in de 10 Uur van Zolder en de 24 Uur van Dubai in te zetten.
KS Motorsport is natuurlijk ook tijdens het volgende BTCS-weekend op 20 en 21 september in Spa ook weer van de partij.
JC/KS press