Na drie podia tijdens de laatste drie verreden meetings behaalde NGT Racing met uittredend Belcarkampioen Bart Couwberghs, Ruben Maes, Heinz Bonnaerens en Ward Sluys afgelopen weekend een schitterende overwinning tijdens de 24 Hours of Zolder, de Koninginnewedstrijd en tevens de zwaarste race van het seizoen.
NGT heeft de 24 Hours of Zolder héél tactisch aangepakt. De positie op de startgrid was geen prioriteit waardoor NGT uitkwam op de 7de chrono. Ruben Maes nam de start en liet de concurrentie bewust uitlopen om de mecaniek te sparen. Pas tijdens de nacht werd het tempo via een dubbele stint van Couwberghs iets opgevoerd om de voeling met de top te behouden.
"We hebben alles tot in de puntjes voorbereid", geeft een tevreden teammanager Marc Maton tekst en uitleg. "Na de kwalificaties hebben we de koppeling, versnellingsbak en ophanging vernieuwd. De aandrijving was het grote pijnpunt. Er werd een rijstijl opgelegd die dit probleem moest omzeilen. Niet altijd even makkelijk voor de piloten, maar ze hebben zich perfect gehouden aan de opgelegde strategie. Evenals de 25-koppige crew die meehielpen om alles in goede banen te leiden. We toefden amper 22 minuten en 50 seconden in de pitlane. Van alle Divisie 1-wagens verloren we dus het minste tijd, wat nog eens de goede voorbereiding onderstreept.
Naast NGT en zijn vaste crew waren uiteraard ook de piloten in de wolken met deze zuivere overwinning. Voor Ruben Maes was deze zege heel speciaal omdat vader Rudy Maes exact 15 jaar geleden ook de Zolderse etmaalrace achter zijn naam zette.
Bart Couwberghs: "Ik had verwacht dat een Porsche de overwinning zou halen en uiteraard gehoopt dat het de onze zou zijn. We hebben de zaken slim aangepakt en niet in de rol van de haas gekropen. Alleen tijdens de nacht hebben we een tandje moeten bijsteken om het verschil niet te groot te laten worden. We hebben het slim aangepakt". Ook het Aalsterse duo Ward Sluys en 'Heinz' beseften niet meteen wat hen overkwam. "Hier konden we destijds alleen maar van dromen. De Cup S stuurt gans anders dan de Supercup waarmee we vroeger onderweg waren. Deze wagen vraagt om op de limiet te rijden. Als je het tempo laat zakken wordt de wagen moeilijker om te besturen. We hebben ervoor geknokt. Dit pakken ze ons niet meer af", verklaarden Ward en Heinz die in het verleden reeds meermaals NGT Racing kwamen versterken.
Ook in het kampioenschap doet het duo Maes/Couwberghs een goede zaak. Er waren dubbele punten te verdienen, verdeeld na zes uur (25%), 12 uur (25%) en nog eens 50% aan de meet. Tijdens de tussensprints sprokkelde NGT Racing via een vierde en een tweede plaats belangrijke punten met uiteraard de volle score aan de geblokte vlag. Daardoor schuift NGT Racing in Division 1 van vier naar drie en komt respectievelijk op amper 2,5 en 3,5 punten van merkgenoten Soulet/Franchi en de Ferrari F430 van Bouvy/Coens. Met nog twee meeting en drie wedstrijden te gaan zijn nog 30 punten te verdienen. Het kampioenschap kan dus nog alle richtingen uit.
PDS/NGT press